Thursday, January 29, 2009

Amalan untuk mendapatkan zuriat

Saya ada terbaca satu artikel tentang usaha dan tawakal yang boleh diamalkan untuk mendapatkan zuriat yang ditulis oleh Zuhriah dalam majalah Pa & Ma Julai 2003. Saya percaya, setiap pasangan yang mengalami masalah kesukaran mendapatkan zuriat, seringkali rasa tertekan namun akan terus mencuba pelbagai kaedah yang disarankan tanpa jemu asalkan impian untuk mendapatkan zuriat tercapai. Memang banyak pengorbanan yang dituntut dan bagi mereka yang bertuah tanpa perlu menempuh cubaan ini, janganlah menambah beban mereka yang ada kerana 'berat mata memandang, berat lagi bahu memikul'.

Sebagai orang yang pernah mengalami masalah ini selama berbelas tahun, saya amat memahami perasaan mereka yang sukar memperoleh zuriat ini. Apabila terbaca artikel ini, saya berasa terpanggil untuk berkongsi apa yang saya baca itu.

Dalam artikel tersebut, beliau menuliskan 3 kaedah iaitu:

1) menggunakan ubat-ubatan tradisional (seperti herba, madu, cendawan, bawang putih dan sebagainya)

2) mengamalkan ayat-ayat al-Quran selepas sembahyang (seperti Ayat 74 Surah Al-Furqan, Surah An Nisa Ayat 89 dan Surah Maryam Ayat 4 dan 5) berpuasa dan amalan membaca nama-nama yang berikut ketika hendak berbuka puasa iaitu Ya Musawwir - Yang Membentuk, Ya Bari (Yang Mencipta), Ya Khaliq (Yang Menjadikan), menghembuskan pada segelas air dan berbuka dengan meminum air tersebut.

3) berjumpa pakar (sama ada doktor @ pakar sakit puan, pakar urut dll asalkan tidak mendatangkan syirik kepada Allah)

Saya cuma ingin berkongsi pembacaan saya. Semoga ia akan memberikan sedikit sebanyak manfaat pada pasangan yang mengalami masalah sukar mendapatkan zuriat. Suami isteri perlu berusaha dan memberikan kerjasama tanpa menunding jari kepada satu pihak sahaja. Walau apapun yang kita tempuhi, hadapilah dengan sabar dan ingatlah bahawa kita perlu berusaha bersungguh-sungguh di samping memohon kepada-Nya yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

No comments:

Post a Comment