Thursday, September 15, 2016

Kenangan di Mina

Hari ini, hari ke-4 Hari Raya Aidil Adha. Alhamdulillah, terima berita daripada adinda saya dan suaminya yang telah selesai mengerjakan rukun haji mereka. Pasti pada saat saya menulis ini, mereka telah berada kembali di kota Mekah.
 
Teringat kenangan manis waktu berada di Mina ketika menjadi tetamu Allah tidak lama dahulu. Memang ketika berada di Mina, agak mencabar namun, alhamdulillah segalanya dipermudahkan. Daripada khabar yang diterima daripada adinda saya, syukur mereka berdua juga dipermudahkan dalam menyelesaikan ibadah haji sewaktu di Arafah dan Mina.

Pada tahun lepas, seorang adik perempuan saya yang bongsu berpeluang menjadi tetamu Allah. Ketika peristiwa rempuhan berlaku di Mina, memang agak cemas kami sekeluarga menanti khabar. Syukurlah pada zaman teknologi maklumat ini, mudah untuk mendapatkan khabar dan mereka di sana juga segera menyampaikan khabar bahawa mereka selamat. 
 
Saya bersyukur kerana urusan kami dulu juga dipermudahkan. Paling manis, apabila berada dalam kelompok yang sangat baik dan bertimbang rasa. Saya juga berpeluang ke sana bersama-sama suami, adik dan adik ipar saya. Makan maggi pada pagi raya juga memang sesuatu yang pasti menjadi kenangan yang tidak dilupakan. Berpeluang ke sana ketika masih bertenaga memang satu daripada rezeki yang Allah anugerahkan. Semoga dianugerahkan lagi peluang untuk menjadi tetamuNya saban tahun. 




1 comment: