Thursday, June 25, 2009

Kenangan di Bulan Rejab

Semalam telah masuk dalam Bulan Rejab mengikut kalander Islam. Semoga kehadiran bulan Rejab tambah mendekatkan kita kepadaNya dengan melakukan pelbagai amalan yang digalakkan. Semoga bulan Rejab ini membantu kita bersedia untuk menghadapi Ramadhan yang semakin menjelang tiba.

Setiap kali 1 Rejab tiba, saya pasti teringatkan satu peristiwa yang berlaku dalam kehidupan saya. Pada tarikh 1 Rejab, ibu saya pergi menyambut panggilan Ilahi. Ibu pergi pada dinihari 1 Rejab dalam pangkuan bapa saya. Pada masa itu, tiada seorangpun anak-anak ibu yang ada di rumah. Namun saya bersyukur kerana saya sempat menunaikan hajat arwah iaitu untuk pergi bersama-sama menghadiri kenduri kahwin jiran yang masih tinggal di kawasan rumah yang saya diami semasa kecil.

Tiada apa-apa keganjilan yang boleh saya kesan pada sikapnya sebelum itu, cuma arwah meminta kami pergi dengan sebuah kereta sahaja pada siang Ahad itu. Semasa menaiki kereta yang dipandu suami saya, arwah menyuruh saya duduk di hadapan kerana katanya, dia mahu duduk di belakang bersama bapa saya. Semasa kenduri itu, arwah sempat menemui ramai sungguh kenalannya serta semua bekas jiran kami dahulu.

Pulang daripada kenduri, arwah sempat memasak sup ikan jenak yang saya bawa pulang ke rumah mertua lewat petang itu. Pada petang itu juga, salah seorang bapa saudara saya juga sempat merasai air tangan arwah ibu buat kali terakhir. Arwah memang kelihatan sangat sihat ketika saya dan suami meminta diri untuk pulang. Pada malam itu, saya dan suami ke rumah mertua dan bermalam di sana pula.

Pagi itu, lebih kurang pukul 3 pagi, seisi rumah mertua dikejutkan dengan bunyi telefon. Bapa mertua yang menyambut panggilan tersebut. Beliau memanggil suami saya keluar dan bercakap-cakap sebentar. Hati berdebar-debar bila suami meminta saya segera bersiap untuk pulang ke rumah ibu bapa saya semula kerana katanya ibu sakit. Saya amat faham sikap bapa saya. Pasti ada sesuatu yang serius. Jika tidak, mustahil bapa saya tidak akan menunggu sehingga hari siang.

Dalam kereta sewaktu perjalanan menuju ke rumah ibu bapa saya, kaki tangan saya terasa dingin. Saya tidak bersuara langsung. Suami saya cuba memberikan semangat dan menenangkan saya. Namun daripada caranya, saya dapat merasakan yang ibu saya bukannya sakit, tetapi telah tiada. Saya paksa suami berterus-terang dan bila suami tidak dapat mengelak daripada memberitahu hal sebenar, segala tangis yang saya tahan semenjak tadi mula pecah.

Sejak awal pagi, ramai kenalan dan saudara-mara yang tidak putus-putus datang menziarahi. Dua orang adik saya yang tinggal di asrama juga pulang. Cuma seorang daripada adik saya yang sedang menuntut di luar negara tidak mampu bersama kami. Pemergian ibu memang merupakan ujian hebat buat kami sekeluarga kerana tiada siapapun yang menduga arwah akan pergi secepat itu. Pemergiannya bukan sahaja mengejutkan kami sekeluarga, malahan semua yang mengenalinya juga terkejut menerima berita tersebut. Namun, ajal dan maut memang hakNya.

Pada malam itu, kami mengadakan tahlil dan menyediakan hidangan berbuka puasa memandangkan ramai yang sedang berpuasa sempena 1 Rejab. Walaupun peristiwa itu sudah lama berlalu, segala peristiwa yang berlaku pada tarikh 1 Rejab tahun itu masih terbayang di ruangan mata saya.

Al-Fatihah buat arwah ibu. Semoga roh ibu ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

No comments:

Post a Comment