Entri ini telah saya tulis lebih kurang 2 minggu yang lalu tapi tertangguh seketika.
Pagi itu, (17 Feb) saya terbaca artikel di akhbar Berita Harian tentang panduan mendidik anak. Saya tertarik dengan artikel ini. Maklumlah, memang banyak cabaran dalam mendidik anak. Saya harap saya boleh menjadikannya panduan. Antaranya:
Pagi itu, (17 Feb) saya terbaca artikel di akhbar Berita Harian tentang panduan mendidik anak. Saya tertarik dengan artikel ini. Maklumlah, memang banyak cabaran dalam mendidik anak. Saya harap saya boleh menjadikannya panduan. Antaranya:
1. Terima seadanya
Dalam apa keadaan sekalipun, sama ada serba kekurangan atau keperitan, tanggungjawab serta matlamat hidup perlu diteruskan. Persediaan minda, emosi, fizikal, psikologikal serta rohani dipertingkatkan supaya tidak terlalu mudah dipengaruhi perasaan yang boleh melemahkan semangat. Terimalah seadanya dan redha serta yakin bahawa setiap dugaan itu pastinya ada hikmah daripada Pencipta.
- Dalam apa pun yang kita buat, kita perlu sedar bahawa anak kita mempunyai kelebihan dan kelemahannya. Saya juga selalu mengingatkan diri sendiri, tiada apa yang sempurna kecuali Allah s.w.t. Semoga kita dapat mengatasi segala cabaran dalam mendidik anak dengan tabah.
2. Makan Bersama
Cuba sedaya upaya untuk mengumpul kesemua ahli keluarga untuk makan bersama dengan mewujudkan suasana yang riang di antara satu sama lain. Ini juga merupakan masa yang terbaik unytuk berkongsi pengalaman atau pandangan sambil usik-mengusik mengenai sesuatu isu yang boleh diterima oleh semua ahli keluarga.
- Saya amat bersetuju bahawa amalan makan bersama merapatkan hubungan kekeluargaan. Dalam dunia yang serba pantas ini, kadang-kala kita melupakan amalan ini kerana terlalu banyak perkara lain yang ingin dikejar sehingga mengenepikan amalan yang sepatutnya kita pelihara ini. Mana tidaknya, kadang-kala kita pulang lewat dan agak mustahil untuk membiarkan ahli keluarga menanti sehingga kita pulang untuk makan malam. Namun begitu, kita perlu mencuba sedaya upaya untuk mengumpul semua ahli keluarga untuk makan bersama sekerap yang mungkin.
3. Beri motivasi dalam hal-hal akademik
Anak-anak sememangnya kurang berminat untuk belajar, apatah lagi terpaksa membuat kerja-kerja sekolah atau membaca buku untuk menghadapi peperiksaan. Leteran serta rungutan tidak membantu, tetapi sebaliknya ia akan menimbulkan rasa bosan. Beri dorongan seperti menyatakan hasrat yang terpendam di hati betapa bangga sekiranya kita melihat anak sendiri naik ke pentas menerima hadiah kerana cemerlang dalam akademik.
- Memang sukar untuk tidak berleter atau marah-marah jika melihat anak-anak kurang mengambil berat tentang pelajarannya. Namun, demi kebaikan mereka, kita masih boleh mencuba untuk memberikan semangat kepada anak-anak agar mereka lebih berminat untuk belajar dan melakukan kerja rumah mereka.
4. Jangan sekali-sekali memarahi di tempat yang terbuka.
Kadangkala tingkahlaku anak tidak menyenangkan, tetapi tidak bererti bahawa teguran boleh dilakukan pada bila-bila masa atau di mana-mana tempat. Perasaan anak juga perlulah diambil kira dan sebarang teguran serta nasihat hendaklah dilakukan di tempat yang tertutup supaya perasaan malu atau mungkin dijadikan bahan ejekan sesama ahli keluarga tidak berlaku.
- Kanak-kanak seringkali mencabar kesabaran kita terutama di tempat awam. Mereka seringkali melakukan sesuatu yang kurang menyenangkan di hadapan orang lain. Kita memang patut menegur secara semerta jika mereka melakukan sebarang kesalahan, namun jika kita menegur dengan cara yang boleh memalukan mereka, dikhuatiri mereka akan memendam perasaan dan akhirnya memberontak.
5. Berikan hadiah sekiranya perlu
Memberi hadiah membantu menmpertingkatkan motivasi anak untuk berusaha bersungguh-sungguh. Berikan hadiah seperti yang dijanjikan mengikut kemampuan lebih-lebih lagi hadiah yang sememangnya ingin diberikan serta hadiah itu dapat membantu mempertingkatkan lagi proses pembelajaran. Namun begitu, perlulah diingatkan bahawa setiap tingkah laku yang baik tidak semestinya disusuli dengan hadiah.
- Hadiah yang diberikan tidak semestinya berupakan barangan. Jika kejayaan yang telah dicapai oleh anak-anak hasil daripada kesungguhannya berusaha, kita patut memberikan ganjaran walaupun hanya dalam bentuk pujian. Kanak-kanak amat sukakan ganjaran, walaupun ganjaran tersebut hanyalah beberapa gambar bintang yang dilukis oleh guru di buku tulis mereka!
6. Gunakan ugutan dalam keadaan tertentu
Kadangkala ugutan membantu untuk merubah diri seseorang. Selagi ugutan itu tidak menyakit atau memudaratkan diri anak serta dapat memberi kesedaran, pendekatan ini tidaklah begitu keterlaluan. Bertegas adalah penting untuk mengejutkan anak yang sedang lena dibuai mimpi atau angan-angan yang tidak kesampaian.
- Kita sering diingatkan supaya mengelakkan daripada menggunakan ugutan dalam mendidik anak-anak. Namun begitu ugutan yang bagaimana agaknya merupakan cara terbaik untuk mendidik anak-anak?
"Anak umpama kain putih. Terpulang kepada kita untuk mencoraknya. Didikan yang berlandaskan syariat pasti membantu mendidik anak-anak agar menjadi insan yang berperibadi mulia."
2. Makan Bersama
Cuba sedaya upaya untuk mengumpul kesemua ahli keluarga untuk makan bersama dengan mewujudkan suasana yang riang di antara satu sama lain. Ini juga merupakan masa yang terbaik unytuk berkongsi pengalaman atau pandangan sambil usik-mengusik mengenai sesuatu isu yang boleh diterima oleh semua ahli keluarga.
- Saya amat bersetuju bahawa amalan makan bersama merapatkan hubungan kekeluargaan. Dalam dunia yang serba pantas ini, kadang-kala kita melupakan amalan ini kerana terlalu banyak perkara lain yang ingin dikejar sehingga mengenepikan amalan yang sepatutnya kita pelihara ini. Mana tidaknya, kadang-kala kita pulang lewat dan agak mustahil untuk membiarkan ahli keluarga menanti sehingga kita pulang untuk makan malam. Namun begitu, kita perlu mencuba sedaya upaya untuk mengumpul semua ahli keluarga untuk makan bersama sekerap yang mungkin.
3. Beri motivasi dalam hal-hal akademik
Anak-anak sememangnya kurang berminat untuk belajar, apatah lagi terpaksa membuat kerja-kerja sekolah atau membaca buku untuk menghadapi peperiksaan. Leteran serta rungutan tidak membantu, tetapi sebaliknya ia akan menimbulkan rasa bosan. Beri dorongan seperti menyatakan hasrat yang terpendam di hati betapa bangga sekiranya kita melihat anak sendiri naik ke pentas menerima hadiah kerana cemerlang dalam akademik.
- Memang sukar untuk tidak berleter atau marah-marah jika melihat anak-anak kurang mengambil berat tentang pelajarannya. Namun, demi kebaikan mereka, kita masih boleh mencuba untuk memberikan semangat kepada anak-anak agar mereka lebih berminat untuk belajar dan melakukan kerja rumah mereka.
4. Jangan sekali-sekali memarahi di tempat yang terbuka.
Kadangkala tingkahlaku anak tidak menyenangkan, tetapi tidak bererti bahawa teguran boleh dilakukan pada bila-bila masa atau di mana-mana tempat. Perasaan anak juga perlulah diambil kira dan sebarang teguran serta nasihat hendaklah dilakukan di tempat yang tertutup supaya perasaan malu atau mungkin dijadikan bahan ejekan sesama ahli keluarga tidak berlaku.
- Kanak-kanak seringkali mencabar kesabaran kita terutama di tempat awam. Mereka seringkali melakukan sesuatu yang kurang menyenangkan di hadapan orang lain. Kita memang patut menegur secara semerta jika mereka melakukan sebarang kesalahan, namun jika kita menegur dengan cara yang boleh memalukan mereka, dikhuatiri mereka akan memendam perasaan dan akhirnya memberontak.
5. Berikan hadiah sekiranya perlu
Memberi hadiah membantu menmpertingkatkan motivasi anak untuk berusaha bersungguh-sungguh. Berikan hadiah seperti yang dijanjikan mengikut kemampuan lebih-lebih lagi hadiah yang sememangnya ingin diberikan serta hadiah itu dapat membantu mempertingkatkan lagi proses pembelajaran. Namun begitu, perlulah diingatkan bahawa setiap tingkah laku yang baik tidak semestinya disusuli dengan hadiah.
- Hadiah yang diberikan tidak semestinya berupakan barangan. Jika kejayaan yang telah dicapai oleh anak-anak hasil daripada kesungguhannya berusaha, kita patut memberikan ganjaran walaupun hanya dalam bentuk pujian. Kanak-kanak amat sukakan ganjaran, walaupun ganjaran tersebut hanyalah beberapa gambar bintang yang dilukis oleh guru di buku tulis mereka!
6. Gunakan ugutan dalam keadaan tertentu
Kadangkala ugutan membantu untuk merubah diri seseorang. Selagi ugutan itu tidak menyakit atau memudaratkan diri anak serta dapat memberi kesedaran, pendekatan ini tidaklah begitu keterlaluan. Bertegas adalah penting untuk mengejutkan anak yang sedang lena dibuai mimpi atau angan-angan yang tidak kesampaian.
- Kita sering diingatkan supaya mengelakkan daripada menggunakan ugutan dalam mendidik anak-anak. Namun begitu ugutan yang bagaimana agaknya merupakan cara terbaik untuk mendidik anak-anak?
"Anak umpama kain putih. Terpulang kepada kita untuk mencoraknya. Didikan yang berlandaskan syariat pasti membantu mendidik anak-anak agar menjadi insan yang berperibadi mulia."
1klassifieds ms c11 selasa 17 feb 2009 berita harian
"kita sering di ingatkan supaya mengelakkan daripada menggunakan ugutan dalam mendidik anak-anak.NAmun begitu ugutan yang bagaimana agaknya merupakan cara terbaik untuk mendidik anak-anak?"
ReplyDelete~boleh saya dapatkan jawapan untuk pernyataan tersebut? saya seorang guru tadika,point ini sangat penting bagi saya,terima kasih