Monday, March 23, 2009

Minggu pun bermula

Pagi ni bangun rasa sengal sikit. Mana tak nya, malam tadi ada konsert apa ntah kat kawasan perumahan yang saya duduki. Walaupun agak jauh daripada rumah saya, namun bunyinya sedikit mengganggu. Tapi nasib baiklah sampai pukul 12 sahaja semua bunyi gendang dan segala macam lagu yang saya tak faham maksudnya pun berhenti. Tapi sebelum tu, terloncat-loncat gak jantung dibuatnya.

Yang peliknya, anak kecil saya masih boleh lelap dengan segala macam bunyi tu. Tinggal di kawasan perumahan ni ada baik buruknya. Yang seronoknya, jiran-jiran di sekeliling rumah saya memang menyenangkan hati. Susah sebenarnya nak dapat jiran tetangga yang boleh 'sekepala'. Dan sepanjang lebih 5 tahun tinggal di sini, rasa sangat selesa. Walaupun kami masing-masing sibuk dengan urusan kerja dan rumah tangga dan amat jarang dapat berbual mesra, namun sesekali berjumpa, sentiasa ada sahaja teguran dan senyuman mesra. Jika ada hal-hal tergempar, saya tidak perlu susah hati, kerana jiran-jiran saya sedia untuk menghulurkan bantuan.

Rumah yang saya duduki sekarang telah lama kami beli. Hampir sepuluh tahun yang lalu. Setelah berpindah kesini, saya mula dapat merasakan keseronokan tinggal di sini, yang hampir dengan segala macam kemudahan. Bila ada ura-ura untuk membina rumah sendiri di kawasan yang jauh juga daripada tempat ini, saya perlu berfikir panjang. Walaupun mempunyai rumah yang dibina dengan citarasa sendiri telah menjadi impian dan amat mengujakan, saya terfikir, mungkinkah saya akan mempunyai jiran-jiran yang bertimbangrasa dan ramah-tamah seperti sekarang ini. walaupun kawasan yang saya duduki ini telah termasuk dalam kawasan bandar, namun semangat kejiranan yang kuat ini membuatkan saya teringat pengalaman berjiran sewaktu masih kecil dahulu.

No comments:

Post a Comment